Een platenmaatschappij (of platenlabel) heeft als voornaamste doel het begeleiden van artiesten bij het uitbrengen van opnames. De platenmaatschappij verzorgt de productie, financiering, marketing en distributie van deze opnames (ook wel recordings). Dit geldt voor fysieke dragers (cd’s, dvd’s, vinyl) en tegenwoordig steeds meer voor online distributie via muziekplatformen (DSP’s) zoals Spotify en iTunes.
A&R
Het scouten en vervolgens intensief begeleiden van nieuwe artiesten wordt gedaan door de afdeling A&R (staat voor “Artist & Repertoire”). Deze tak van de platenmaatschappij begeleidt een artiest tijdens het gehele releaseproces; vanaf het samenstellen van repertoire tot aan het uitbrengen van de opnames. Je kunt hierbij denken aan het selecteren van goede liedjes voor het album (via muziekuitgeverijen), het vinden van een producer en een opnamestudio en het opzetten van een marketingstrategie.
Album release
Als het album is opgenomen, moet het natuurlijk worden uitgebracht (de release). Om ervoor te zorgen dat het kostbare A&R en opname-proces wordt terugverdiend, steken platenmaatschappijen veel aandacht en budget in de promotie van het album. Dit om zoveel mogelijk verkopen, download en plays (radio & tv / online streaming) te genereren.
Genereren van inkomsten
Tot slot zal een platenmaatschappij zorg dragen voor het maximaliseren van inkomsten. De platenmaatschappij heeft recht op een percentage hiervan. Hierbij kun je denken aan het collecteren van royalty’s (bij Sena of rechtstreeks bij muziekplatformen), het sluiten van sync deals (het gebruik van de muziek in o.a. commercials en filmproducties) en de verkoop van merchandise (T-shirts, etc.).
Soorten platenmaatschappijen
Bij platenmaatschappijen wordt onderscheid gemaakt tussen majors en independents. Er zijn momenteel drie majors: Universal Music Group (28,2%), Sony Music (21,2%) en Warner Music Group (14,6%). Onder de independents worden alle andere platenmaatschappijen verstaan. Samen hebben zij een marktaandeel van 35,1% in handen (bron marktaandelen: Nielson Soundscan, juli 2014). Regelmatig worden kleinere labels opgekocht door grotere (majors) labels waardoor grote platenmaatschappijen vaak meerdere sublabels hebben. Ook kan een platenmaatschappij haar recordings in het buitenland laten distribueren door andere platenmaatschappijen. Dit wordt een distributiedeal genoemd. Wanneer het zowel de distributie als de promotie uitbesteedt, wordt dit een licentiedeal genoemd.
Eigen beheer (DIY)
Wanneer een artiest geen platenmaatschappij heeft, kan hij zijn eigen opnames online distribueren. Hierbij kan de artiest kiezen uit talloze platformen. De meest eenvoudige manier is via YouTube, SoundCloud of Bandcamp aangezien je daar zelfstandig je muziek kunt uploaden. Dit is niet mogelijk bij bijvoorbeeld Spotify, iTunes, Deezer en Beatport. Om je muziek daar geüpload te krijgen, kun je gebruik maken van een aggregator (online muziekdistributeur). Lees hier meer over in het artikel over aggregators.