• Home
  • Contact
  • Muziek Links

Muziek Business

  • Home
  • Nieuws
  • Boeken
  • Artiesten
    • Dj
    • Artiest
    • Band
      • Coverband
  • Bedrijven
  • Muziek vacatures
  • Column
Home » Bedrijven » Wat doet een platenmaatschappij?

Wat doet een platenmaatschappij?

Een platenmaatschappij (of platenlabel) heeft als voornaamste doel het begeleiden van artiesten bij het uitbrengen van opnames. De platenmaatschappij verzorgt de productie, financiering, marketing en distributie van deze opnames (ook wel recordings). Dit geldt voor fysieke dragers (cd’s, dvd’s, vinyl) en tegenwoordig steeds meer voor online distributie via muziekplatformen (DSP’s) zoals Spotify en iTunes.

platenmaatschappij

A&R

Het scouten en vervolgens intensief begeleiden van nieuwe artiesten wordt gedaan door de afdeling A&R (staat voor “Artist & Repertoire”). Deze tak van de platenmaatschappij begeleidt een artiest tijdens het gehele releaseproces; vanaf het samenstellen van repertoire tot aan het uitbrengen van de opnames. Je kunt hierbij denken aan het selecteren van goede liedjes voor het album (via muziekuitgeverijen), het vinden van een producer en een opnamestudio en het opzetten van een marketingstrategie.

Album release

Als het album is opgenomen, moet het natuurlijk worden uitgebracht (de release). Om ervoor te zorgen dat het kostbare A&R en opname-proces wordt terugverdiend, steken platenmaatschappijen veel aandacht en budget in de promotie van het album. Dit om zoveel mogelijk verkopen, download en plays (radio & tv / online streaming) te genereren.

Genereren van inkomsten

Tot slot zal een platenmaatschappij zorg dragen voor het maximaliseren van inkomsten. De platenmaatschappij heeft recht op een percentage hiervan. Hierbij kun je denken aan het collecteren van royalty’s (bij Sena of rechtstreeks bij muziekplatformen), het sluiten van sync deals (het gebruik van de muziek in o.a. commercials en filmproducties) en de verkoop van merchandise (T-shirts, etc.).

Soorten platenmaatschappijen

Bij platenmaatschappijen wordt onderscheid gemaakt tussen majors en independents. Er zijn momenteel drie majors: Universal Music Group (28,2%), Sony Music (21,2%) en Warner Music Group (14,6%). Onder de independents worden alle andere platenmaatschappijen verstaan. Samen hebben zij een marktaandeel van 35,1% in handen (bron marktaandelen: Nielson Soundscan, juli 2014). Regelmatig worden kleinere labels opgekocht door grotere (majors) labels waardoor grote platenmaatschappijen vaak meerdere sublabels hebben. Ook kan een platenmaatschappij haar recordings in het buitenland laten distribueren door andere platenmaatschappijen. Dit wordt een distributiedeal genoemd. Wanneer het zowel de distributie als de promotie uitbesteedt, wordt dit een licentiedeal genoemd.

Eigen beheer (DIY)

Wanneer een artiest geen platenmaatschappij heeft, kan hij zijn eigen opnames online distribueren. Hierbij kan de artiest kiezen uit talloze platformen. De meest eenvoudige manier is via YouTube, SoundCloud of Bandcamp aangezien je daar zelfstandig je muziek kunt uploaden. Dit is niet mogelijk bij bijvoorbeeld Spotify, iTunes, Deezer en Beatport. Om je muziek daar geüpload te krijgen, kun je gebruik maken van een aggregator (online muziekdistributeur). Lees hier meer over in het artikel over aggregators.

nov 22, 2014CD-persen
CD-persen
DJ Top 100 van DJ Mag, maar dan nog leuker!Wat doet een muziekuitgever?
Reacties: 1
  1. Anoniem
    53 years ago

    Boe

    ReageerAnnuleer

Geef een reactie Reactie annuleren

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

8 years ago 1 Reactie Bedrijven14,577
CD PERSERIJ


Your Concept Webdesign

CD PERSERIJ NEDERLAND

Nieuwe artikelen
  • Muzikanten: hoe geld verdienen door cd’s gratis weg te geven?
  • Audio Mastering: wat zijn de kosten en mogelijkheden
  • Kleine oplage CD Persen
  • Betaalbare Videoclip
  • Websites maken voor de muziekindustrie
Categorieën
  • Artiest
  • Band
  • Bedrijven
  • Column
  • Coverband
  • Dj
  • Tips
CD Perserij
OVER MUZIEKBUSINESS
MuziekBusiness is een nieuwe online hangout waar artiesten, dj's en muzikanten terecht kunnen voor informatie over de muziekbusiness in Nederland en tips om meer uit hun carrière te halen, hoe professioneel of hobbymatig deze ook is.
Populairste artikelen
originele dj-naam verzinnen
Een eigen dj-naam verzinnen
63,969 views
Je eigen muziek op Spotify zetten
Hoe kun je jouw muziek op Spotify zetten?
56,764 views
artiestennaam bedenken in vier stappen
Artiestennaam bedenken in vier stappen
43,875 views
Archief
  • september 2020
  • augustus 2016
  • mei 2016
  • december 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • januari 2015
  • november 2014
  • oktober 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
2014 © MuziekBusiness