Een muziekproducer werkt in opdracht van een platenmaatschappij, muziekuitgeverij of artiest en heeft als taak het creatieve proces van de opnames en de ontwikkeling van de songs tijdens dit proces te bewaken. Voorafgaande aan de opnames, wordt er een duidelijk doel gesteld. Er wordt hierbij gekeken naar de wensen van de opdrachtgever, de artiest , het songmateriaal en het beschikbare budget. De producer is de eindverantwoordelijke en het aanspreekpunt voor de opdrachtgever. Een producer heeft een helikopter-view op de complete realisatie van een song of een compleet album. Een goede producer is een duizendpoot is. Hij moet naast zijn muzikale capaciteiten ook zakelijk zijn (budgetbewaking), een regelneef (hotels en eten)en een sociaal dier .
Pre-productie
Tijdens de pre-productie bepaald de producer samen met de artiest en/of de platenmaatschappij het creatieve doel. Welke liedjes komen er uiteindelijk op het album ? Voor wie is het album bedoeld ? Aan welke kwaliteitseisen moet de albumproductie zich uiteindelijk kunnen meten ? Dit zijn allemaal vragen, die voorafgaande aan het opname-proces beantwoord worden. Er worden repetities gepland, waar de producer aanwezig is om mee te denken in de arrangementen en composities. De muziekproducer wordt op deze manier als het ware een extra bandlid. Het pre-productie-proces is afgerond, als de band klaar gestoomd is voor de studio-opnames en de songs gereed zijn.
Coaching
De producer is ook verantwoordelijk voor een goede sfeer in het pre-productie-proces en tijdens de uiteindelijke opnamen. Deze sfeer is superbelangrijk voor een goed eindresultaat van de opnames. Er moeten, op diplomatieke manier, beslissingen genomen worden op het gebied van spel en liedjeskeuze. Hierbij staat de van te voren bepaalde doelstelling centraal, maar de artiest moet zich er ten alle tijden goed bij voelen. De producer is de coach, die de muzikanten in de studio brengt tot ultieme resultaten. Hij stelt mensen op hun gemak. Hij bewaakt ook de onderlinge sfeer en harmonie in de band, en signaleert waar de positieve krachten liggen. De eindproductie moet top zijn, maar de band moet ook lachend en tevreden de studio weer verlaten.
Budget
Bij het bepalen van de doelstelling wordt er ook gekeken naar beschikbaar budget. Welke investeringen zijn zinvol om tot een goed eindresultaat te komen. De producer kijkt hierbij naar de keuze van de studio, technicus. Maar ook naar de geografische ligging van de opname studio. Denk hierbij aan de hotel, verblijf en reiskosten. Efficiëntie is hier belangrijk, een goede planning werkt uiteindelijk kostenbesparend.
De huidige situatie in de muziekbusiness
Door de malaise in het muzikale landschap, zijn er tegenwoordig steeds minder platenmaatschappijen die durven te investeren in artiesten. Ook zijn er steeds meer bands en artiesten die hierdoor alles in eigen hand houden en mensen rechtstreeks inhuren. Hierdoor zijn er steeds meer producers, die beschikking hebben over eigen opname faciliteiten, en bovendien ook zelf de techniek verzorgen. Hierdoor zijn er nieuwe mogelijkheden ontstaan om een productie tot stand te brengen, maar zonder de uitgebreide budgetten, die hier vroeger voor beschikbaar waren. Rock Inc. Entertainment in Weert is hiervan een goed voorbeeld. Zij hebben bovendien, naast een opname studio, repetitie-faciliteiten, een eigen platenlabel, fysieke en digitale distributie in de aanbieding.
Geef een reactie