• Home
  • Contact
  • Muziek Links

Muziek Business

  • Home
  • Nieuws
  • Boeken
  • Artiesten
    • Dj
    • Artiest
    • Band
      • Coverband
  • Bedrijven
  • Muziek vacatures
  • Column
Home » Tips » Band » Coverband » Waarom een coverband een goed concept verdient

Waarom een coverband een goed concept verdient

Ben je weleens bij een optreden geweest van een technisch heel sterke coverband met professionele muzikanten maar maakte dit niet echt indruk? Hoe zou het komen dat de ene band staat als een huis en de andere niet echt overkomt? Soms is het lastig onder woorden te brengen wat het nou precies is waardoor het ene optreden een onvergetelijke indruk achterlaat en je bij het andere na twee nummers genoeg gezien hebt. Het ‘geheim’ zit hem in het concept.

Wat is een concept in de muziek precies?

Woordenboek Van Dale beschrijft ‘concept’ als “opzet, plan; ontwerp”. Het concept van een coverband is ook een soort plan of een ontwerp. Dit bestaat uit het geheel van diverse zaken, zoals repertoirekeuze (welke liedjes speel je?), uitvoering (hoe voer je deze liedjes uit?), presentatie (welke kleding draag je?) en performance (hoe gedraag je je op het podium?). Een voorbeeld is een rock-‘n-roll coverband die een jaren ’50-gevoel geeft aan hedendaagse popliedjes.

Wat is nou een goed concept voor een coverband?

Een goed concept moet aan drie belangrijke voorwaarden voldoen:

1. Authentiek

‘Authentiek’ betekent ‘betrouwbaar’ of ‘geloofwaardig’. Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een goed concept is dat het betrouwbaar is en oprecht overkomt. Hiermee bedoel ik dat het concept bij de coverband moet passen. Je moet van de muziek houden en de liedjes begrijpen om ze te kunnen overbrengen. Vergelijk het met die ene docent van de middelbare school die altijd zo goed kon uitleggen waardoor het vak opeens heel interessant werd. Zodra je oprechte passie ziet bij degene die iets overbrengt wordt wat hij/zij overbrengt een stuk interessanter. Bij muziek maken is dit heel belangrijk.
Daarnaast betekent authentiek ook geloofwaardig. Hiermee bedoel ik dat het publiek het idee moet hebben dat het concept klopt. Het moet passen bij de muzikanten en hoe zij eruitzien en overkomen. Als het concept er niet authentiek uitziet, verliest de band zijn geloofwaardigheid. Het gevolg is dan dat je als coverband geen indruk maakt op het publiek. Wat je doet komt simpelweg niet over.

2. Onderscheidend

Een goed concept onderscheidt zich van anderen. Wat maakt jouw coverband anders dan anderen? Van een feestband die de geijkte feestnummers speelt, zullen niet veel mensen lang enthousiast blijven. Maar als je dit in een speciaal jasje steekt waarmee je je onderscheidt, kun je met een feestband enorme indruk maken op het publiek. Het voorbeeld van de rock-‘n-roll band dat ik eerder gaf, kreeg in 2010 enorme bekendheid doordat ze onderscheidend waren. Ik heb het hier over de Berlijnse band The Baseballs. De popliedjes die zij spelen zijn al bekend bij het publiek. Ook is er natuurlijk niets nieuw aan rock-‘n-roll. Maar de combinatie hiervan samen met de manier waarop ze zich presenteren is onderscheidend. Kijk met het bedenken van een concept dus altijd naar manieren om het idee dat je hebt net even anders in te vullen dan hoe anderen het doen.

3. Relevant

Het laatste waar een goed concept aan moet voldoen is dat het relevant moet zijn voor de doelgroep. Dit betekent dat de mensen die jij met jouw concept wilt aanspreken, ook behoefte moeten hebben aan jouw concept. Je wilt immers dat je optredens aanslaan bij het publiek. Om te onderzoeken of jouw concept relevant is moet je weten wie de doelgroep is van jouw coverband. Heb je hier een duidelijk beeld van of is de gedachte ‘iedereen is welkom’? Ik kan je alvast verklappen dat de laatste optie eigenlijk geen optie is. ‘Iedereen’ is namelijk geen doelgroep. En zonder doelgroep kun je niet relevant zijn. Stel jezelf eens de volgende vragen:
• Wie zijn de mensen die ik wil aanspreken? Voor wie wil ik graag optreden? Kortom, wat is mijn publiek?
• Zou dit publiek mijn coverband inhuren of naar ons optreden komen? Worden zij enthousiast van mijn concept?
• Is deze doelgroep groot genoeg zodat ik veel kan optreden? Biedt mijn markt voldoende potentie?

Een concept voor jouw coverband

Je weet nu wat het belang is van een goed concept voor een coverband en waaraan het moet voldoen. Of je nu een concept gaat bedenken of er al een hebt, ik hoop dat deze informatie je aan het denken zet. Het creëren van een goed concept kan best lastig zijn maar het is zeker de moeite waard. De uitwerking ervan hoeft niet meteen perfect te zijn. Het is immers een concept, oftewel een plan of een ontwerp. Maar één ding is zeker: hoe beter het concept, hoe meer en sneller het succes!

Concept toepassen

Heb jij inmiddels een goed concept bedacht voor jouw coverband? Dan kun je gaan beginnen met de uitwerking hiervan. In mijn volgende artikel gaan we in vier eenvoudige stappen een bandnaam verzinnen dat aansluit bij jouw concept.

feb 15, 2014CD-persen
CD-persen
Talentenjacht met grote beloningHoe kun je jouw muziek op Spotify zetten?
Reacties: 1
  1. Anoniem
    53 years ago

    We zitten (of staan) met onze band een beetje te worstelen met de vraag: hoe kunnen we samenhang / bij elkaar horen tijdens een optreden uitstralen zonder dat elk bandlid dezelfde (kleur) kleding aanheeft? Hoe kun je dan een mooi geheel vormen, zodat publiek niet zo snel denkt:”Die gitarist ziet er heel opvallend uit terwijl de rest een doordeweeks kloffie draagt”? Is het mogelijk om daar tips over te geven? Of kun je bijvoorbeeld bij een professional terecht die daar verstand van heeft? Zo ja, wie dan? Alvast dank voor uw reactie. Mvgr Paul (ppmsmeets@home.nl)

    ReageerAnnuleer

Geef een reactie Reactie annuleren

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

9 years ago 2 Reacties CoverbandConcept, Coverband2,119
CD PERSERIJ


Your Concept Webdesign

CD PERSERIJ NEDERLAND

Nieuwe artikelen
  • Muzikanten: hoe geld verdienen door cd’s gratis weg te geven?
  • Audio Mastering: wat zijn de kosten en mogelijkheden
  • Kleine oplage CD Persen
  • Betaalbare Videoclip
  • Websites maken voor de muziekindustrie
Categorieën
  • Artiest
  • Band
  • Bedrijven
  • Column
  • Coverband
  • Dj
  • Tips
CD Perserij
OVER MUZIEKBUSINESS
MuziekBusiness is een nieuwe online hangout waar artiesten, dj's en muzikanten terecht kunnen voor informatie over de muziekbusiness in Nederland en tips om meer uit hun carrière te halen, hoe professioneel of hobbymatig deze ook is.
Populairste artikelen
originele dj-naam verzinnen
Een eigen dj-naam verzinnen
63,969 views
Je eigen muziek op Spotify zetten
Hoe kun je jouw muziek op Spotify zetten?
56,764 views
artiestennaam bedenken in vier stappen
Artiestennaam bedenken in vier stappen
43,875 views
Archief
  • september 2020
  • augustus 2016
  • mei 2016
  • december 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • januari 2015
  • november 2014
  • oktober 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
2014 © MuziekBusiness